onsdag 8 oktober 2014

I växthuset en tidig oktoberförmiddag


 Oj, vilken känsla den här bilden återgav. Precis så här kändes det i växthuset imorse. Det var regnigt ute, grått. Fuktigt men stilla i västhuset. På något vis kändes det alldeles lugnt där inne och lite dystert och melankoliskt. Man kom utifrån ruskvädret in i det fuktiga lugnet. Härligt faktiskt.


I växthuset blommar flera växter fint fortfarande. Tex så flyttade jag in den här blåsalvian som stått i min mammas rabatt under sommaren. Jag tänkte försöka övervintra den, tänkte jag, och då plötsligt blommade det upp ett nytt flor av dessa fantastiskt blå blommor. Lyckos mig!

 
Även hibiskusen blommar fortfarande, och jag tycker att även de blommorna som har gett upp är vackra nu. Skrynkliga med en mer gammelrosa färg. På samma kvist finns både knoppar, fullt utslagna blommor och överblommade blommor. Man får hela processen på samma gång liksom.
 


Och några sista 'Mei Wei' hänger mogna på sin gren. Det finns även några gulorangea förkrympta 'Sungold' som inte orkat växa till sig nu när det blivit kyligare.

Jag gillar de här dagarna på hösten när det lugnar ner sig på något vis. Lite regn besvärar mig inte då, lösningen är att hålla sig inomhus och tända några ljus. Värre är det nu när regnet lagt sig och det är mer blåst istället. Det irriterar mig, nästan retar mig, och då tänker jag att det var ju det jag ville flytta ifrån när vi bodde i Skåne, den förbenade blåsten. Men den hittade mig här också tydligen. Jag måste nog utöva någon sorts tankeklurighet där. Ni vet, man letar efter positiva saker så att man kan intala sig att man tom tycker om en sak. Måste ju gå med blåsten också, får bara klura på hur. Tills dess får jag väl hålla mig inomhus och i växthuset. Eller på ridstigarna i skogen med sonen och medryttarponnyn, då glömmer vi allt som är trist och jobbigt och njuter av nuet tillsammans. Nu längtar jag!

Ha en skön onsdag!
 

4 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Hej Malin !

Känner igen den där känslan i växthuset en regnig oktobermorgon - där allt är tyst och stänger ute omvärlden.
Håller med dig om blåsten - tänk om man kunde tänka bort den och stänga den ute. Oftast invaderar den min kropp så de riktigt blåsiga dagarna blir ofrivilliga soffdagar.
Ha det så gott på ridtur - det låter fantastiskt !
Kram/Isa

Mitt 60-talshus sa...

Skönt att du har ditt fina växthus som en fredad blåsfri zon. Förstår precis vad du menar, det finns inget mer som retar humöret så mycket som blåst! Behöver också träna på det!

Kram
Cathrine

Marina sa...

Kan föreställa mig hur det var i växthuset när det regnade. SÅ mysigt!

Blåser gör det ofta här. Vi bor ganska öppet. Jobbar mycket för att få till vindskyddade platser i trädgården men det är inte så enkelt.
Jag försöker gilla läget med regn och blåst. Med regnet är det inga problem men blåsten är lite värre får jag erkänna. Myser inomhus med bok, ljus och te.

Tack snälla du för den goa kommentaren. Blir jätteglad över att kunna inspirera på olika sätt.

Kramar

Tant Otteskrufv sa...

Inget väder är värre än blåst! Men i ett växthus är det sällan dragigt :) Din blåsalvia kommer säkert att må bra, jag har övervintrat vår i flera år. Det enda är att den ibland vaknar så sent att blomningen blir först mot hösten :/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...