fredag 12 september 2014

Blommig fredag - Premiär!


Det var faktiskt riktigt enkelt att välja bidrag till temat Premiär! för Blommig Fredag. Det blir mitt vin såklart! Förra året köpte jag en planta av vinet Himrod som jag planterade i marken i mitt växthus. Jag hade läst att de var kärnfria, söta, gröna och skulle tåla klimatet.
 
Jag ska säga att jag var ganska skeptisk i vintras, för då såg den verkligen död ut. Och jag ska erkänna att det faktiskt t.o.m. var lite mögel på den också *skäms*. Men tro det eller ej - den levde! Och till råga på allt så kom det frukt på den misshandlade växten! Flera klasar av vackra druvor. Och faktiskt så smakade druvorna alldeles underbart sött! Jag kan säga att den premiären - när man smakade de första druvorna från sitt egna vin - den genomfördes under andakt. Underbart!
 
Fast kärnfria var de minsann inte. Men det gör ingenting, för då får jag och mannen ha dem ifred från barnen ;-). Här ska det mumsas druvor minsann!


 
http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2014/09/premiar.html

Klicka på bilden om du vill se fler bidrag på temat Premiär! på bloggen Bland rosor och bladlöss!


13 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Så gott med egna Druvor.Har haft funderingar om att sätta en planta men så kommer jag på att jag ju håller på att dra ner på allt jobb som det är med trädgård.
Ha en skön helg.

Mias Trädgård sa...

Mmm, underbart med egna druvor - vilken bra premiär! Har inte Himrod själv, men andra sorter! Ha en fin helg! :) Mia

Aud sa...

Åh, så moro med egne druer! Flott premiere :-)

Marina sa...

Grattis till druvor!
Vi har också Himrod och de är kärnfria här. Dock blir det inte så många klasar. Jag beskär nog fel.

Kram

Veronica sa...

Det är så häftigt att ha egna stockar!
Man känner sig märkligt rik :) Jag har 5 gröna av olika sorter men vill ha ett rött vin! Så det är nog ett måste framåt:)

Trevlig helg!

Lotta sa...

Så roligt att skörda egna druvor! Vi har en gammal blå sur sort och en söt grön som fåglarna är helt galna i. Det gäller att vara uppe tidigt!
Ha en bra helg

Ninnis sa...

Verkligen kul med egen skörd....=)

Kram Ninni

Villrose sa...

Så vellykket premiere!

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Lycka!
Ha det gott!/ hej Ewa :)

Jord under naglarna sa...

Vilken lyckokänsla att få smaka sin första egna druva!!

Vi har också ett vin, men tyvärr har vi aldrig fått några druvor. Än så länge har jag mest varit glad att den överlevt här i Norrlands inland, men snart vill jag också premiärsmaka en druva!

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Så kul att hitta hit!
Vilka vackra trädgårdsstolar du har i "headern"... O fin tolkning av temat... lite avundsjukt blickar jag mot ditt vin, måste få till att plantera ett.
Nu är jag följare på din sida, så det ska bli kul att kika in lite då och då.
Allt gott!
/Katarina

Meta sa...

Mumsigt värre är det med egna druvor. Jag letar en vit druva som är stjärnfri verkar svårt att hitta det,.
Ha en skön söndag
kram Meta

Hélena sa...

Men så gott! Det har jag fortfarande kvar att göra och jag vill verkligen ha vindruvor :-)
Kram Hélena

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...