söndag 10 april 2011

Krångliga jordgubbar

Vilken blåst det har varit! Igår stod vi ute i blåsten för att sätta om vårt höga staket som höll på att ramla ner på grannens tomt. Vi blev inte klara, så det blir till att fortsätta idag, och förhoppningsvis kanske jag kan hinna med något annat i trädgården än staketarbete idag. Men jag njuter verkligen av att vara ute och arbeta i trädgården - även fast det inte är med händerna i jorden. Ett trasigt staket är ju inte så roligt att se bilder på så idag får det handla om jordgubbar istället.

Förra årets jordgubbsskörd blev inte så lyckad. Ett par dagar av supersmarriga söta jordgubbar, och sedan var det slut. Det kom inte en enda... Jag har funderat mycket på vad det kan bero på. Efter att ha sökt information lite här och där så tror jag den största boven är att de var planterade alldeles för tätt. I vår ska jag plantera om och gallra ut ordentligt och låta de stå med 30-40 cm mellanrum. Och eftersom snälla svärföräldrarna har bidragit med en snygg uppdaterad version av gräsklippare (en med uppsamlare!!!) så ska de även få ett gräsklippstäcke att vila sina bär på. Vad tror ni om det?

Kanske borde jag skaffa någon remonterande sort också. Det hade ju varit härligt att ha jordgubbar under hela sommaren. Nyttigare och godare sommargodis finns ju knappt, så det vill man ju njuta av så länge som möjligt. Har ni något jordgubbsland, och har ni någon speciell jordgubbssort som ni rekommenderar?

1 kommentar:

Lövkojan sa...

Ja jag hade lite samma problem förra året så jag ska också dela. Sen var mina på sitt första år så det hade väl också betydelse. Ska också sätta fler sorter så skörden blir längre, för något godare än egna jordgubbar finns nog inte :).

Ha en bra trädgårdssöndag!
Kram Marie-Louise

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...