måndag 1 augusti 2011

Att vika fröpåsar

Efter gårdagens trädgårdsstrapatser (gräva i rabatter) så känns det rejält i ryggen - aj, aj, aj! Då får man anpassa sina trädgårdssysslor, och för mig kändes det som helt rätt att vika lite fröpåsar. Just nu är ju trädgården en riktig guldgruva - den riktigt svämmar över av blommande blommor, utblommade blommor samt bär och grönsaker. Främst var målet att samla in fröer från dessa godingar - den dubbla rosenskäran 'Double Click'. Vilken skönhet! Den var nog mitt bästa köp när det gäller ettåringar i år, så den vill jag gärna njuta av kommande år också.

Så här vek jag mina fröpåsar iallafall:

 1. Vik ett halvt A4 papper på mitten - långsida mot långsida. Vik sedan långsidan ca 1 cm, och sedan en gång till för att "stänga" långsidan.

2. Vik sedan ena kortsidan mot långsidan så det bildas en spets.

 3. Vik därefter tillbaka spetsen under encentimeters kanten som du gjorde i steg 1 för att "låsa" änden.

 4. Stoppa i fröerna och "lås" sedan andra änden på samma sätt som under punkt 3. Färdigt! Vill man piffa till det lite kan man ju använda ett roligare papper - kanske en tapetrest. Jag hade inte tid med sådant finlir idag, men kanske en annan dag :-).

Åh vad jag har längtat efter att finna bloggtid, och nu äntligen blev det av. Får väl tacka min onda rygg för det ;-). 

1 kommentar:

Odlarlust sa...

Den där beskrivningen ska jag lägga bland favoriter.
Finfina påsar :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...