fredag 31 maj 2013

Cementplattor och gatsten i växthuset

Vanliga ljusa cementplattor med gatstenskant runt om
Jag tänkte att jag skulle berätta lite om mitt växthusgolv. Jag började med att fundera kring vilken sorts golv jag gillar. Vill jag ha bäddar eller odla i krukor? Jag bestämde mig för det senare - dels för att jag tycker att det verkar smidigt när det gäller odlingen, och sen ser det snyggt ut och känns mer lättstädat och flexibelt. Jag är rätt stolt, för jag skulle vilja säga att jag la det helt själv faktiskt! Eftersom vår framsida består av packad grus så la jag bara markduk ovanpå gruset, och sedan ett lager stenmjöl att sätta stenen i. Och så lite fogsand på det. Utmaningen var gatstenen kan jag säga... men jag är nöjd.

Här ska vinet växa upp

Eftersom det verkligen är ett växthus åt lusthus-hållet så ville jag även satsa lite på detaljerna såsom golvet. Och det var inte helt lätt att bestämma sig faktiskt. Jag (liksom många andra) gillar verkligen de vanliga ljust gråa cementplattorna, men jag ville ha den där finishen också. Jag valde att lägga en rad gatsten runt om cementplattorna, och jag tycker verkligen att den lilla gatstenskanten blev pricken över i.  Just där vinet ska stå har jag gjort en (som jag tycker) lagom utsmyckning i gatsten. Jag är jättenöjd!

Det som ni ser på bilden ovan är inte ett avloppsrör som vi förberett för toalett (som min man tyckte att det liknande) utan där ska jag gräva ner ett vin som ska få frodas i växthuset. Tanken är att stoppa ner vinet, fylla på med jord och sedan dra bort röret. Men gör jag det nu så faller min lilla utsmyckningsstenläggning ner i hålet. Och det vill jag ju inte :-)

2 kommentarer:

Marina sa...

Snyggt!
VI har också blandat betongplattor och gatsten i Lugnet. Jag har en liten jordbädd och sedan plattor och sten på resten.

Kram

LINDA sa...

Klokt val! Det är jättesmidigt med stenen. Jag har haft mitt stengolv i fyra år och det har inte blivit något ogräs. Och golvet går utmärkt att dammsuga med industridammsugaren. Det blir så otroligt fint då :) Dessutom är det väldigt smidigt att odla i hoar och baljor - det blir ju ingen ohyra som håller sig i längden när man byter ut jorden till varje säsong. Det enda vi har nergrävt i själva växthuset är vinstockarna.

Kram
//Linda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...