söndag 2 juni 2013

Jordloppor hos rädisorna

Rädisa 'Rapid Red 2' eller 'Köbenhavns Torve 2'. Jag har sått båda sorterna i år.
 Nu börjar det grönska i kökslanden! Land och land, jag har ju pallkragar, min ni fattar vad jag menar :).  Jag har planterat ut försådda plantor av inläggningsgurka, vitkål, röd lök, svartkål, tagetes, en squash och några sorgsna sockerärter. Jag fick sticka ner några fröer av sockerärterna på friland också, för de försådda såg så missnöjda ut med torra och gula blad, efter att ha blivit lite misskötta. 


Den vanliga squashen (zucchini) 'Genovese'. Jag valde en tidig sort med rankor för att jag ville bädda in min köksträdgård i grönska. Den är ju annars till stor del inbäddad i grus.
 Tyvärr har mina små rädisor attackerats av jordloppor, suck. Så är livet som köksträdgårdsälskande trädgårdsamatör. Jag har försökt söka runt lite kring hur jag ska hantera det, och kommit fram till att det kan hjälpa att strö ut aska över plantorna. Så nu ska jag ut och tömma grillen på gammal aska och hålla tummarna för att det hjälper mina små späda rädisor!

I och med att Storebror 5,5 år nu också har drabbats av vattkoppor så är det fortsatt VAB här hemma. Det har varit riktigt synd om honom - massor med jobbiga prickar och feber. Nu har nog kulmen varit och sakta sakta kommer han bli bättre. Men plötsligt fanns det i och med detta lite mer bloggtid, vilket var en "silver lining". Missförstå mig inte - det är fullt upp med sjukt barn, men då och då slukas han upp av t.ex. - 'Lejonkungen' eller 'Bee Movie' och då finns det lite tid över till mammas egna intressen. 


2 kommentarer:

Almbacken sa...

Jag försöker fortfarande vänja mig vid att man drabbas av motgångar rätt ofta i trädgården. Jag vet att det hör till men ändå...

Så snyggt med plattorna och stenen i ditt växthus. Jag kommer att följa detta med spänning. Jag drömmer om ett växthus...

Så fint du har gjort i din lund också. Jag funderar hit och dit hur jag ska göra men känner att det är dags att sätta ner foten och bestämma sig.

Krya på din lilleman med vattenkoppor.

Kram,
Maria

Karin - Mina Rum sa...

Jordloppor har jag aldrig drabbats av. Peppar, peppar. Men det var ju bra att veta det där om askan, ifall.

Ha en fin vecka.
Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...