tisdag 7 maj 2013

Fikon 'Brown Turkey'

Sist jag var på Plantagen och shoppade billiga penséer så var det kallt och bistert ute. Det var egentligen första helgen det här året som man vågade kalla för vår, men det var knappt så man vågade plantera några penséer för risken att de skulle frysa bort - så kallt var det. Så på Plantagens utsida, där de brukar ha perenner, buskar och liknande var det rätt tomt, men några nakna grenar av vinbär och krusbär fanns att köpa. Och den här pinnen! Ett fikon - 'Brown Turkey'! Till ett larvigt lågt pris av 49 kronor. Ja trots att det var tveksamt om den pinnen verkligen levde så var det ju verkligen värt en chansning till det priset!

Så självklart fick den vackra pinnen följa med hem och stoppas i en patinerad stor terrakottakruka - och ser man på - nu några veckor senare så kommer det vackra gröna fikonlöv på trädet. Så härligt vackert! Som ny växthusägare så längtar jag ju verkligen efter att skapa mig en liten oas inom fyra glasväggar, och där passar ju förstås härliga medelhavsväxter bra. Så ett par citronkärnor petades ner i små krukor i samma anda. Vi får väl se om det blir någon medelhavsoas i år.
 
Jag försökte läsa på lite om mitt nya fikon, och det verkar som att det är väldans lättodlat. Kan trivas på friland gärna i vindskyddat och varmt läge och verkar inte ha så stora krav på jorden. Mitt får bo i kruka inomhus och i växthuset  så länge när den dagen kommer, så får jag väl se efterhand, om det skulle råka bli någon bra plats för ett fikon utomhus en dag.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...