söndag 5 maj 2013

Nu är det här!

Växthuset alltså. Oj så jag har längtat. Och nu står det i delar därute. Det ser ungefär ut som på bilderna - profilerna ligger inplastade på en pall, sockeln är hopskruvad och hål är grävda för plintarna. Och sent igår kväll gjöt jag och Peter plintarna. Det lät så lätt, men var en pärs rent ut sagt. När det står ett sådant dyrt och fint växthus på spel är det lätt att känna lite ångest. Det gick långt från smärtfritt.

Först var det en pärs att blanda grovbetongen, den kändes så fast och stenig i konsistensen. Sedan kom jag på att man ju ska vibrera betongen (dvs köra runt med en pinne i gjutrören så luftbubblorna försvinner). Det var bara det att betongen blev så "tät" och hård att det knappt gick att få ner växthusets nedgjutningsjärn... Panik! Tillslut fick vi varsamt banka ner sockeln med en klubba. Pust. Sedan var det ju det där med räta vinklar i den hårda betongen... inte så lätt att korrigera. Men tillslut efter två timmars kämpande med gjutningen så stämde allt, och vi kunde med gott samvete gå och lägga oss. Steg 1 avklarad!

Åh vad härligt det känns att vara på gång! Nu vill jag ju bara börja ställa in tomatplantor, basilika, melonen och annat smått och gått, men det är en lång väg kvar. Dels så ska ju resten av växthuset monteras med profiler och glas, men sedan är det ju framförallt golvet som sätter stopp just nu. Det känns ju klokt att lägga golvet först, innan man gör det andra. Jag ska nog ha plattor/marksten av ngt slag - vad har ni för golv i växthuset?
 

3 kommentarer:

LINDA sa...

Åh, så spännande!!! Det är så härligt med växthus. Ska bli jätteroligt att se bilderna när det är färdigt.

Här blev det en ny terrass i helgen. Vi bestämde oss första maj, maken började jobba med stenmjölet efter jobbet i fredags och i dag köpte vi utemöbler och åt middag där ute. Så härligt! Vill att våren ska vara för evigt just nu :)

Kram
//Linda

Marina sa...

Wow, va spännande!Det är så underbart roligt att ha växthus så jag kan absolut förstå din längtan till det är dags att sätta in växterna.

Kram

Karin - Mina Rum sa...

Jösses, så spännande! Och vilket jobb med plintarna. Blir kul att följa ert växthusbygge. Jag står nämligen i begrepp om att själv skaffa ett. Men jag ska ha ett mot husväggen så jag kan kliva rätt ut i det genom en balkongdörr. Förhoppningsvis kan jag börja med grunden nu i sommar. Längtar!

Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...