lördag 19 mars 2011

Odlingsdrömmar

Köksträdgården 2010
Längtan är just nu oerhörd efter att försöka sätta några av mina trädgårdsdrömmar i verket. Jag vill skapa en fantastiskt frodig köksträdgård i år, som ger njutning får öga såväl som mun! Ja, försöka iallafall. I fönsterkarmarna står massor av småkrukor fulla med frösådder som jag sått alldeles för tidigt. Men det gör ingenting, för det är ju iallafall ett steg närmare drömmen. (Men drömmen är ju egentligen inte solberövade gängliga växter som ger halvdan skörd, men jag låtsas att det inte har någon betydelse, och att de kommer att bli fantastiska knubbiga små plantor!)

Som ni ser pågår det ständigt arbete i köksträdgården. En vattenslang här, och en grep där... Levande känsla!
Det som ger den där ultimata köksträdgårdskänslan tycker jag är tecken på livfullhet. En perfekt köksträdgård, i raka rader, med ordnade växter, med prydliga gångar kan kännas platt och tråkigt. Min köksträdgård är bara några år gammal (kanske 2 år?) och förra året kom jag så långt som till strukturen - inramade fyrkantiga bäddar med täckbark i gångarna. I år blir utmaningen att göra det levande. Jag ser framför mig hur tagetesen Linné fullständigt väller över kanten till bädden med sina röda söta och enkla blommor. Hur luktärten med sina starkt doftande och rosa/vinröda blommor klättrar uppför den tänkta spaljén i ena bädden, och sockertärten i den andra. Visst låter det härligt! Nu hoppas vi bara att jag kommer lite närmare min dröm i år. Jag har ju en plan iallafall :-).

En stor bamsekram till min duktiga man som i väntan på ambulans gav en tvååring mun-mot-mun idag när vi var på familjeutflykt i Stockholm!

6 kommentarer:

Lövkojan sa...

Oj, det där sista lät verkligen dramatiskt! Hoppas allt gick bra för den lille och stort beröm till din modige man!

Javisst är det vackrare om det är liv i trädgårdslandet, ser själv fram emot att få blanda ätbart med blommor på alla möjliga håll :).

Det är drömmarna som gör att man orkar nu, kram Marie-Louise

Unknown sa...

Oj, det där sista lät allvarligt. Hoppas det gick bra med två åringen.

Det är härligt att drömma, halva nöjet med trädgårdspysslandet :)

Kram Maria

Vita rosor och förgätmigej sa...

Men fy vad hemskt! Hoppas verkligen att allt gick bra tillslut. Hua, väcker hemska minnen till liv när min lilla Albin satte i halsen i höstas. Det är nog bland det allra värsta jag har varit med om, någonsin!

Kram/ Anna

Stina sa...

Oj! Det lät riktigt allvarligt - hoppas att allt gått bra! Så underbart med köksträdgård! Din verkar vara helt i min stil och lagom stor! Har också en köksträdgårdsdröm, men jag kommer nog inte att fixa någon sådan i år heller. Än så länge fokuserar jag på att få in lite blomsterprakt i vår gigantiska trädgård.....

Kram!
Stina

Johnna G sa...

Härliga bilder som gör att man längtar ännu mer till våren och odlingarna! Jag har också frösått och har plantor överallt, helt galet mycket känns det som. Hoppas på att värmen kommer snart så att vissa kan börja komma ut och luftas. Annars har vi ingenstans att äta eller lagamat eller tvätta.... ;-)

Kram

Vardagens guldkorn sa...

Fy det lät otäckt... hoppas att det gick bra!
Vilka härliga sommarbilder... vi är många nu som har drömmar... de känns långt borta just nu för här är det fortfarande snö i hela trädgården men jag har i alla fall börjat fila på min trädgårdsönskelista... så jag är beredd när det blir dax ;0)
Hoppas du får en bra vecka!
Kram Linda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...