söndag 10 februari 2013

Chilimes


 
Jag lockar in er med en härligt gul hibiskus idag! Den är lite piffigare än schaktmassorna framför huset. Idag har jag iallafall fått njuta av lite riktig jord mellan fingrarna - några chilisorter har såtts. Omnicolor, Monkeyface, Hot Lemon, Jamaican Bell och Nepal Snakebite - snacka om häftiga namn! Alla fröerna kommer från Örtagården, som jag tycker har ett härligt sortiment av både chili, tomater och andra godingar. Jag har fortfarande kvar katalogen från 2011 för att de har några sidor med chilirecept som jag vill prova. Dels ska jag prova att lägga in chili men, också fylla dem med feta, cheddar, räkor, bacon, kryddor och annat gott som gratineras i ugn, eller helt enkelt bara fylla de med ost. Massor av gratis inspiration!
 
Annars är jag rätt ny på chilifronten. Tycker lätt att de blir för heta, vet inte riktigt vad jag ska göra med dem liksom. En chilimes, kan man säga. Men det ska alltså bli ändring! Den enda chili jag medvetet odlat förut är 'Jamaican Bell', och den blev en riktig hit. Supergod när man tillagar det perfekta grilltillbehöret. Man tar en skiva fetaost och lägger i folie, några tunna skivor rödlök och Jamaican Bell, svartpeppar och någon annan krydda om man vill. Paketera och grilla en stund. Klart! Supersmarrigt - jag lovar.  
 
Hoppsan, här blev det visst matlagningstips av bara farten! Annars har vi storstädat barnens rum idag och Storebror 5,5 år ska få sällskap i sitt rum av Lillasyster nyss fyllda 3. Vi får väl se om vi ångrar oss inatt, det lät ju som en bra idé tidigare idag...




Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...