söndag 26 maj 2013

Återbruksexperiment

I entrérabatterna: thujaklot, liten fingerborgsblomma, vit allium 'Mount Everest', vidjehortensia 'Annabelle', vitkantad funkia 'Francee', solhatt 'Meringue', buxbomsklot, skogssalvia 'Mainacht' och vit kärleksört 'Stardust'
Framsidan börjar sakta arta sig. Jag har inte varit helt nöjd med kompositionen av rabatterna, det har sett skräpigt tycker jag och växterna har inte vävts samman på något snyggt sätt. Så här såg rabatten ut förut. Gräset Miscanthus sinensis 'Nippon' stod bakom de små buxbomskloten, med vidjehortensian 'Annabelle' bredvid sig. Det fanns även gulvit solhatt, funkia 'Francee' och vit kärleksört 'Stardust'. Tillsammans med några andra misslyckade experiment som kändes bra i teorin men inte i praktiken.

Kloten är lite hårt klippta, men deras ursprungliga form var inte snygg helt enkelt. Hoppas de tar sig...
 Som ni ser nu så har det dykt upp två lite större klot också. Det är två thujor som kommer från min brorsas nya trädgård. Ett hus byggt på 70-talet med de obligatoriska thujaplanteringarna som omringar huset. De ska bort och då har vi erbjudits de om vi vill ha dem. Jag är inte direkt dunderförtjust i thujor och de andra barrväxterna (undandtag ginkgo ;-)) men jag såg lite av en utmaning i de uttorkade gamla thujorna. Formklippta thujor ser ju rätt okej ut. Så två fick följa med igår och stoppades ner i rabatten framför huset för att ge lite struktur och inramning, och jag tycker det lyckades rätt bra. Jag gav mig på att lagom försiktigt formklippa dem till klot och hoppas att de snyggar till sig nu, om jag sköter vattningen ordentligt. Vad tror ni?

Allium 'Mount Everest' slår snart ut!
Jag vet inte hur det är hemma hos er, men här är det så att om något ska grävas ner, så ska något annat grävas upp och flyttas till en annan plats, och oftast behövs då något tredje grävas upp osv. Det blir en lång kedjereaktion helt enkelt, och så blev det ju självklart också igårkväll :-). Men nu ser det rätt snyggt ut, tycker jag. Håller tummarna att experimentet fungerar.
 
Vilken härlig trädgårdshelg! På lördagen var det sticklingsmarknad där jag som vanligt fyndade massor av godsaker. Flera krukor med ormöga t.ex. för 10 kr/krukan som måste vara en av de finaste, mest användbara marktäckare som finns. Och lite annat som t.ex. blå vitsippa 'Robinsoniana' a.k.a. lavendelsippa! Kul med små guldkorn ibland. Det roliga ned dessa sticklingsmarknader är ju dels att det är billigt, men också att man kan få tag på lite mer spännande exemplar också. Som t.ex. lavendelsippan, eller violen 'Freckles' för 10 kr.
 

2 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Ja, det är värt att prova i alla fall, att klippa thujan. Gillar egentligen inte heller barrväxter, men jag köpte ett thujaklot för ett par veckor sen, just kloten är rätt häftiga.
Vad fint det har blivit vid entren. Javisst får man flytta och flytta perennerna, men det är ju kul!
Min nya magnolia är en Soulangeana,det är väl en klassisk sort och i mitt tycke nog de vackrasste. Har en Susan sen förut också med mörkrosa blommor, fin den med.

Fröken Grön sa...

Nog känns det som om det är dominoeffekten som gäller i trädgården mest hela tiden. Men det är ju också det som är tjusningen på något sätt, att det liksom aldrig tar slut!

Tuja tror jag kommer tillbaka mer och mer. Man får ju ändå ge den credit för att den växer dundersnabbt, och precis som du skriver så är den jättesnygg att formklippa. Ska bli kul att se hur din rabatt ser ut längre fram i sommar!

Må så gott!
/Anna-Karin

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...