onsdag 5 juni 2013

Skugglösning till min japanska gyllenlönn 'Aureum'


 I lunden står mitt vackra utropstecken - den japanska gyllenlönnen 'Aureum'! Jag köpte den som ett pytteträd från Horto Green förra våren, och den ser jättefin ut nu, trots att jag faktiskt misskötte den lite i höstas, med dålig vattning och för solig plats. För den här lönnen vill stå i halvskuggigt läge.

 Lönnen är placerad i lunden bakom vår lilla syrénhäck. Även den köptes hos Horto Green, men är ännu inte den friväxande skyddande häck som jag drömmer om. Så den skuggar inte så mycket ännu. Problem är till för att lösas, och jag tog lite gamla grenar och stack ner de i jorden så långt jag kunde mellan häcken och lönnen som ett litet skuggbuskage.
Så nu skuggas den lilla lönnen i alla fall lite grann  av ett gäng kala grenar, när den värsta solen står på. Det ser ut som ett buskage av kala döda träd som står där. Och jag kan inte bestämma mig för om det ser kul ut, eller om det ser larvigt ut. Jaja, tills jag har bestämt mig så får de stå där.

Vad roligt det är att göra små hemmapyssel projekt till trädgården. Ibland blir det bättre och ibland blir det sämre, men oftast är det av saker som är gratis och då gör det ju inte så mycket, om det inte alltid blir om man hoppades.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...