fredag 9 augusti 2013

Sittplats

När halvmånen blev klar passade vi på att flytta högen med gatsten som legat framför växthuset, och  - VIPS - en sittplats var skapad! Det var perfekt med plats mellan växthuset, odlingslådorna och syrénhäcken för mina två gamla stolar. Min tanke med den här trädgården är att den ska ha en viss stramhet och struktur, och då bryter de här fina stolarna av på ett snyggt sätt, tycker jag.

Som ni ser så ramar Afrikas blå lilja inte bara in ingången till växthuset, utan skapar en mysig känsla vid stolarna också. Den är ju så hög att det nästan känns som skyddet av en liten buske. Det är ju viktigt med väggar när man skapar sittplatser, då känner ju människan sig trygg och kan slappna av.

Även den här lilla platsen lyfte trädgården. Bit för bit växer det fram. Jag låter det ta sin tid, inte stressa, och för varje säsong händer det stora grejer och jag får mer och mer klarhet i hur jag vill att det ska se ut. Visst hade jag en plan för trädgården när jag började skapa den, men som vanligt så förändras den efter hand.

Äntligen kom det ordentligt regn här hemma! Det har utlovats både en och fem gånger, men har alltid slutat med lite duggregn i princip, som varken gjort från eller till. Men ösregnet under kvällen och natten åtföljs idag av grått väder och småregn, vilket är perfekt och ger trädgården en bra chans att suga upp regnet från igår utan att det avdunstar. Idag står sonens cirkusföreställning på agendan!

3 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Jag tror att det är bäst att låta saker växa fram allt efter som, även om man kan ha en grov plan från början. Man vet inte alltid var eller vilka behov som uppstår.

När det gäller mitt växthus så är det ett väggmonterat på 3x6 meter, så det ska
förhoppningsvis räcka till.

Kram!

Marina sa...

Som det kan bli! Ibland så bara finns platser där, så självklara. Fin sittplats och fina gamla stolar.

Kram

Millan sa...

Superfint!
Både din halvmåne och den färdiga sittplatsen.
Håller med dig om att man inte kan stressa fram sin trädgård.

Ha det gott!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...