torsdag 31 mars 2011

Nä nu ger jag upp!


Magnolian har massor med vackra knoppar i år!

Trots mina lyckosamma försök med den knepiga Jätteverbenan så har jag redan flera misslyckanden under bältet. Den rosa salvian som jag så snällt fick av Scilla, majsen och trädgårdsriddarsporren 'Guinevere' åker i soptunnan nu. De bara vägrar att gro! Trädgårdsriddarsporren har t.o.m. fått åka in en vända i kylskåpet, men nu ger jag upp och erkänner mig besegrad. Murgrönan som jag kämpat med sedan urminnes tider får en chans till under en grankvist utomhus.

Min julros har fått knoppar för första gången

Istället får jag njuta av mina fina penséer som tappert kämpar mot minusgrader varje natt, magnoliaknopparna och att julrosen har knoppar! Det är första året sedan jag fick den som den tänker blomma. Lycka! Fröfiaskot är redan glömt...

Men glömt är då inte fiaskot med vitkålen. Läget är status quo. Men jag är lite kluven - för kallt och fuktigt säger ni? Kallt är det ju inte, den står också preciiis bredvid tomater, gurka och annat som ser ut att må bra... Fuktigt... jaa, det är klart att jag vattnade den när jag planterade om den, men jag tycker inte att den har stått i vatten direkt. Men kanske det är det - att det varit för fuktigt. Finns det hopp om att de klarar sig då, om det skulle vara att det varit för fuktigt?



5 kommentarer:

Unknown sa...

Som jag brukar säga: Två steg fram och ett bak - alltid;) Tack och lov finns det alltid något att trösta sig med för en trädgårdsnörd!
Kram!

Anna Vattenkanna sa...

Ja, så är det ibland. man fattar inte vad som gått snett...lite extra jobbigt när man fått frön eller plantor som gåva MEN din magnolia har blomknoppar och det blir mer vår för varje dag som går. Hoppet är det sista som lämnar...

Kram Anna Vattenkanna

Lövkojan sa...

Ja det är verkligen svårt ibland! Knepigt med kålen men kanske att det vart just för mycket vatten. Själv är jag inne på min andra sådd av paprikaplantor men de verkar inte heller gro och än så länge inte en av tomatfröomgångarna heller medan en annan sort kommer upp i massor. Jaja, det blir vad det blir.

Lycka till, kram Marie-Louise

Marina sa...

Jag hade nog låtit vitkålen vara ett tag till och hoppas på att den klarar sig.
SÅ kul med magnoliaknoppar. Jag har nog inga på min i år heller.

Kram!

kullervilla sa...

Inte alltid lätt att så...
tur väl finns det plantor att köpa :=))
kramiz//kullervilla

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...