söndag 9 juni 2013

Kvalitetstid är så viktigt

Jag har snabbfixat en ny rabatt för mina stackars uttorkade frösådda honungssalvior...
 Vilken fantastisk helg det här har varit! Solen har skinit, barnen och jag har badat, vi har pysslat med båten, umgåtts, träffat släkt och familj, gått på marknaden, grillat varje kväll, druckit gott och ätit gott, trädgårderat och helt enkelt bara njutit. Så skönt.

...och där tyckte jag även att den här vackra aklejan passade in väldigt fint...
 Ibland när jag har mycket inbokat kan jag känna mig stressad och pressad och vira in mig i "måsten", och jag får känslan av att min "att göra-lista" är en lista som till varje pris måste prickas av. Hand i hand med det blir det kinkigt med barnen eftersom jag då stänger av. Både min känslomässiga närvaro mot barnen och även nödvändigheten att saker och ting går i deras takt. Man kan liksom inte rusa på hur som helst med små barn. Av mina barn har jag lärt mig mycket, snacka om personlig utveckling :).

Än så länge ser det kanske inte mycket ut för världen, men den här lilla snutten är en del i min "masterplan". Bit för bit ska den byggas ut och fyllas på med växter som jag köpt eller frösått. Det får ta sin tid...
 
Men den här helgen har vi fått massor av bra saker gjorda, samtidigt som vi har haft det hur mysigt som helst. Vi har njutit av varenda sekund och livet har fått gå sin gilla gång. Barnen har fått hänga på och vissa saker har fått gå långsamt för stunden, men på det stora hela har vi vunnit mycket i samvaro. Och det märks verkligen på alla, efter långa sjukdomsperioder och mycket jobb i veckorna är de här helgerna jätteviktiga. Det är som att relationerna tankas upp, och vi orkar med ännu en stressig arbets-/dagisvecka. För snart är det dags igen - tid tillsammans för att njuta och umgås. Det är verkligen kvalitetstid.
 
Hoppas ni har haft en lika härlig helg som jag! Nu väntar lite planering inför semestern och mys framför någon serie tillsammans med maken.
 


3 kommentarer:

Hélena sa...

Det är viktigt med tid, tid som är på barnens villkor. Det finns inget värre om känslan av att man inte hinner med finns. Då är det bara att dra i handbromsen och sätta sig ner.
Kram Hélena

LINDA sa...

Vilka kloka ord du delar! Tack :)

Kram
//Linda

Marina sa...

Jag är en sådan som inte gillar när det händer för mycket. Jag gillar inte att ha en massa saker inbokade. Vill äga min egen tid och styra över den.
Det är viktigt att ta det lugnt med barn tror jag. Viktigt att de får hinna med och att bara vara.

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...