söndag 30 juni 2013

Månadens favoritväxt - juni


Hjälp vad svårt det var att välja ut en favoritväxt den här månaden! Jag tror jag har gått igenom nästan varje växt i trädgården, men ändå kunde jag inte bestämma mig. Förrän in i det sista. Och det blev.... tomaten! Hur vackra blommorna i trädgården än är så har jag ambivalent slutligen kommit fram till att det är tomaten som förtjänar utmärkelsen.

 Dessa små godingar har jag pysslat om sedan i februari då jag sådde de första fröerna, och nu står de i växthuset och producerar små gula och röda naturgodisar. Äntligen! Jag har sått körsbärstomaterna 'Sungold' och 'Mei Wei' Och båda har börjat ge skörd. Sötsyrlig underbar skörd. Dessutom fick jag en okänd sort av en gammal kompis på en sticklingsmarknad och så köpte jag en randig tomatsort, som ganska nyligen har börjat blomma.

För mig är tomaten den ultimata grönsaken (okej frukt). Jag har alltid älskat dessa små godingar, och nu märker jag att även mina små knoddar gör det, för det gäller att vara snabb om man ska få sig en smakbit, annars har en liten kille varit inne och nallat de mogna frukterna :-).


Klicka på bilden över så kommer du till flera favoritväxter!

1 kommentar:

Anna Vattenkanna sa...

Bra val tycker jag. Tomater jämte lök är nog de allra vanligaste och mest användbara grönsakerna tror jag? Åtminstone använder jag tomater nästan varje dag.

Kram

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...