lördag 13 juli 2013

Vårat lyxliv

Varje dag den senaste tiden har jag tänkt på att vi lever ett riktigt lyxliv. Som igår, då åkte vi ut med båten som vi köpte förra hösten, och la till vid en ö i skärgården i en lugn vik. Barnen lekte i vattenbrynet, vi gick en lite upptäcktsfärd på ön, njöt av utsikten över skärgården och lugnet... härligare dagar finns knappt. Båten är verkligen en prioritering vi har gjort, för vi älskar helt enkelt att kunna åka ut på sjön. När vi köpte den så körde Peter fingret rakt igenom botten på den, så som ni förstår så köpte vi en lite billigare båt, och har försökt fixa den lagom mycket efter bästa förmåga. Och den flyter! :)

När vi kom hem på eftermiddagen, alldeles möra efter all sol och sjöluft, så grillade vi. Då gick jag ut till min lilla köksträdgård och plockade ihop lite timjan, gräslök och zucchini 'Genovese' (den har förresten producerat flera fina zucchinis redan som vi lagt på grillen med lite olivolja, svartpeppar och rikligt med flingsalt. Mums!). Grävde upp de första ljusgula knölarna av sorten 'Amandine'. Dessa kokade jag och slungade sedan i lite hemgjort timjansmör. Hemligheten är mycket flingsalt i smöret. Blev nästan som godis - så gott är det!

Men när jag gick där och plockade så kände jag mig så rik igen. Tänk att kunna lägga något egenodlat på familjens tallrikar, nästan varje dag på sommaren. Och det här livet kan jag ge mina barn. Det kallar jag lyxliv. Och det här lyxlivet har jag tänkt fortsätta med resten av min semester faktiskt. Så om jag inte är här på bloggen, så är jag förmodligen ute med båten tillsammans med familjen, eller i min köksträdgård och plockar ihop till middagen :).

Njut av sommaren!

Hélena sa...

Tror inte livet kan bli bättre :-) Precis så känner jag också fast vi har inte båt utan huset på Gotland med en badsjö precis framför. Helt underbart!
Kram Hélena

Prima Gård sa...

Det låter underbart. Vi utflyktar precis hela dagarna och känner likadant, vi är rika som troll som kan vara ute i vacker natur varje dag och som får umgås med våra barn!

Fortsatt härlig sommar!
/Emma

Lenas Trädgårdsrum sa...

Vad fint du beskriver Lyxlivet :) Ja lyxliv kan vi ha överallt ..... Då det handlar om att se det lilla i det stora och ta sig tid att stanna upp och vara tacksam för det man har. Tack för titten och din kommentar hos mig. Ha en skön sommar!

Jenny sa...

Helt underbart, hemgjorda grönsaker och örter är lyxigt så det förslår. Jag har haft otur med min sallad i sommar, vet inte varför den inte ville. Sockerärterna blev ätna så de kom knappt upp. Några gurkor har jag däremot fått skörda.

Härligt med båt, vi har haft en men sålde den eftersom det inte blev av att åka så ofta som vi tänkt. Nu när man inte har någon längtar man ju efter en förstås ...

Trevlig helg,
Jenny

Marina sa...

Det är så underbart tycker jag att ha förmågan att känna att det är den typen av liv som är lyx. Jag känner likadant.

Kram

A House With A View sa...

Ja det är verkligen lyx! Låter underbart med era båtturer, så härligt! Och vilka fina bilder på din odling. Jag har lite odlat också men har inte så mycket som du, verkligen kul att ut och plocka in lite gott och nyttigt inför middagarna :)

Stöööörsta kraaaaamen aka

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...