tisdag 9 juli 2013

Städning i växthuset, och plötsligt finner man... en överraskning

Oj vad det händer grejer i min trädgård just nu! Det verkar som att juli är min trädgårdsmånad då allt händer. Slutet av juni kändes lite trött här i min trädgård faktiskt, men nu sprudlar det, och jag hinner inte riktigt med. Det blommar och växer så det knakar, åt höger och vänster. Men ikväll fick jag en stund för mig själv i trädgården och då valde jag att spendera min tid i vackra växthuset. Åh vad lycklig jag är för det!

Egensådd chili 'Omnicolor'
 Det har faktiskt sett rätt stökigt ut där ute, så tog tag i saken och möblerade om lite. Sopade upp lite gammal fogsand, plockade lite gamla löv och planterade om några stackars chilisar i större krukor. Vilken skillnad! Kändes underbart skönt när jag fått växterna på lite bättre platser, flyttat på lilla planteringsbordet till en annan sida och skapat ännu en liten sittplats under olivträdet.

Och jag måste säga att plötsligt la sig ett underbart härligt lugn över hela växthuset. Jag kunde njuta av mina växter på ett helt annat sätt. Chili, kapkrusbär, tomater, fikon, oliv och pelargoner i olika färger.


Ser ni vad som döljer sig i bakgrunden? Jo det är en trälåda med...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
...en melon!!! Wow! Vilken lycka! Jag var rätt tveksam till om jag skulle lyckas, då jag aldrig i mitt liv förut gett mig på att odla melon, men plötsligt under städningen av växthuset idag så fanns den bara där. En decimeterstor melon av sorten 'Sweet granite'! Oj vad jag längtar efter att smaka den, men det dröjer ju ett tag till innan den ska skördas.

Tänk vad lycklig man kan bli över en enda ynka melon. Om man säger så här, jag odlar ju definitivt inte ur ett ekonomiskt perspektiv, det där blir väl förmodligen världens dyraste melon med tanke på allt pyssel och duttande :). Men det är det värt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi.. vilken lycka!!! :) Försöker odla melon varje år.. men det går sådär. Antar att man behöver ett sånt där fint växthus för det.. ;)
Lyckokramar!

Fröken Grön sa...

Härligt, både med nystädat växthus och med melon!
Juli i år har verkligen varit en toppenträdgårdsmånad.
Må så gott!
/Anna-Karin

Marina sa...

SÅ härligt att kunna känna din lycka genom inlägget. Bra att du fick till det på ett bra sätt i växthuset nu.
Grattis till melonen!

Kram

Tittis trädgård sa...

Vilken lycka att ha en alldeles egen melon i växthuset! Jag älskar också att pyssla i växthuset, även om det inte är så stort. Att se allting frodas och växa därinne ger sån glädje.

Nora sa...

Va fint det är i ditt växthus! Hos mig är det mer kaos är jag rädd:-)

Kul att du lyckats med melonen! Hos oss har nätmelonen blommor, hoppas det blir meloner så småingom också.

Kram!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...